Vasárnapi Újság, 1882. július 9., eredetiben itt
Tisza-Eszlárról naponkint sokféle távirat érkezik, olyanok is, melyek szerint a befogottak mindent bevallottak már, de aztán nyomban egy másik hír megint mást mond.
A Solymosi Eszter eltűnése mély titok még mindig, de az ál-Eszter, tudniillik a dadai holttest titka úgy látszik, derülő félben van. Erre mutat, hogy a befogott tutajosokat, kikre az a gyanú, hogy ők csempészték a holttestet Dadára, a hely színére kísérték, hogy a hulla kitételéről, elásásáról ott adjanak fölvilágosítást. E hó 5-dikén visszakísérték Nyíregyházára, de másnap újra Eszlárra vitték őket. Egy félhivatalosnak látszó tudósítás szerint «az újabb vallomások által az ügy is már lényegesen előrehaladt.» Kívánatos, hogy a rejtélyes és bonyolódott ügyben mielőbb hivatalos fölvilágosítás történjék, mert a legellentétesebb hírek, mende-mondák, a titokzatos esetet oly színbe burkolják, hogy alkalmas lett immár izgalmak forrásául. – Itt említjük meg, hogy a magyarországi orthodox zsidó rabbik f. hó 5-dikén Budapesten gyűlést tartottak s ott egy nyilatkozatot fogadtak el. Ebben tiltakoznak az ellen, mintha a zsidó vallás bármely szabványa parancsolná a rituális gyilkosságot s tagadják, hogy ilyent valaha zsidók elkövettek volna. Jelentik továbbá, hogy e kérdésben nyilatkozattételre szólították föl az orientális akadémiákat, s Európa összes theologiai fakultásait, s nyugodtan várják az előkelő nemzsidó tudósok válaszát. A nyilatkozatot Katz Menachim német-keresztúri és Lipsicz Lipót abauj-szántói rabbik írták alá valamennyiök nevében.
(Kuruc.info)
Kapcsolódó: Máig élő tabu: Solymosi Eszter meggyilkolása és a tiszaeszlári per (III. rész)