Nem csitulnak az indulatok a Nemzeti Színház körül. Nemrég Alföldi Róbert rendezéseit bírálták sza­ba­dos­sá­gu­kért, az akkori igazgatót ennek ellenére a helyén hagyta a fülkeforradalmi kétharmad, csak évekkel a hatalomra kerülésük után sikerült megszabadulni tőle. Utódja, Vidnyánszky Attila konzervatívabb irányvonalat jelölt meg. Épp ezért meglepő, hogy már az új igazgató rendezte Bolha a fülben is megbotránkoztatta a nagyérdemű jó részét, néhány kritikus szerint testnedvekben úszott az előadás. A minap bemutatott Johanna a máglyán című darab azonban, úgy tűnik, erre is rátett egy lapáttal.

„Szerintem mindent elmond, hogy a premier előtt néztem meg, ahol ugyebár ingyenjeggyel a szereplők rokonai, barátai vannak stb., és még így kb. a 10%-a kiment az előadásról” – írta egy hozzátartozó a darabról szóló színházi kritika alá. Véleményével nem volt egyedül, sokak szemét csípték a jelmezek, s az, hogy a színpadon gyermekek különös szerepekben láthatók.




Egy kisfiú például egy disznójelmezes szereplő hímtagját érinti, egy másik gyerek pedig egy meredező férfiasságú szamáron lovagol. A továbbiakban a világhálóról idézünk bíráló hozzászólásokat, kipontozva a durvább szavakat, és elhagyva a durvább részeket.

„A művészet megcsúfolásával, egy iszonyú pimasz koncepcióval, gyalázattal találtam magam szemben. És ezt lehet Szt. Johannával manapság csinálni? Nem értem a rendező perverz elképzeléseit, a kosztümök jó ízlést meghaladó és engem nagyon felháborító merészségét és gusztustalanságát, és persze a már-már pedofilnek mondható jeleneteket!” – így az egyik fórumozó. De nem álltak meg itt: van, aki vizsgálatot követel.

„Csöcs és (szamár) f.sz a Nemzeti Színházban! Interpellációt akarok! Botrány van!”




„Álló f..ú szamáron kisfiú? Mi ez a mocsok! Azonnal vizsgálatot ellenük!”, illetve „Most akkor hogy is van ez? Szamár álló p.ccsel, a nyakában gyerekkel a felszentelt házban? Még szerencse, hogy vége a fertőnek.” „Egy kisfiú fogja egy felnőtt bácsi heréjét? Azt a megveszekedett pedofil mindenségit!” – repilkázták mások.

A Bors kíváncsi volt az új igazgató, Vidnyánszky Attila véleményére, jobb híján azonban csak korábbi nyilatkozatából idézhettek. Ezek szerint a darab üzenetét tekintve pontosan, szépen, tisztán illeszkedik a Nemzeti Színház profiljához, hitvallásához, gondolatiságához. Hangsúlyozta továbbá, hogy a mű legfontosabb gondolata: „A szeretet nevében feláldozni magad egy közösségért, egy nemzetért, egy országért, egy hazáért, annak mindenekfelett valósága, Isten nevében, az ő akaratában fölszabadulni, szabaddá válni és tenni.”

A Nemzeti Színház kommunikációs osztálya a következőket válaszolta:

- Nem tartják a jelmezeket megbotránkoztatónak?

- Nem.

- Nem tartanak attól, hogy a gyerekszereplőkre káros hatású a darab?

- Nem.

- Önök szerint milyen a fogadtatása a színműnek?

- Sokaknak tetszik, másoknak nem. Önök szerint milyen a megítélése a Bors című napilapnak? Sokaknak tetszik, másoknak nem.

- Hasonlít Alföldi rendezéséhez a most bemutatott színdarab?

- Nem.

(Bors nyomán)