Ugrás a cikkhez
Reklám

Hitler kedvenc szobrásza, Arno Breker egyik leghíresebb, elkallódott művét találták meg építési munkák közben a művész egykori műtermének kertjében. Előkerült egy másik márványszobor is, annak eredetét azonban még kutatják.

A szobrok a Kunsthaus Dahlem nevű berlini kiállítóhely - a nemzetiszocialisták által Arno Breker számára műteremként emelt épület - udvarán kerültek elő még augusztusban. Egy 90 centiméter magas szoborról az intézmény munkatársai egykori fényképek alapján megállapították, hogy a művész Romanichel című, 1940-ben keletkezett szobra.



A Romanichel (b) és az ismeretlen alkotás (fotó: Gunter Lepkowski)

A fehér márványból faragott fejszobron egy kisebb sérülés látható, amely a kutatók szerint valószínűleg már a földbe kerülésekor rajta volt. Talán amerikai katonák ásták el a világháború végén.

A másik - hasonló stílusú, ugyancsak életnagyságúnál nagyobb - fejszobor esetében még kutatják az alkotó kilétét, bár valószínűsítik, hogy az is Breker munkája.

Az azonosított mű egy fiatal cigány férfit ábrázol, akivel a szobrász 1920-ban találkozott Párizsban, s akinek feje annyira elbűvölta a művészt, hogy többször is kifaragta. Nem tudni, miért formálta meg újra a fejet 1940-ben, amikor a cigányság már érdemeinek megfelelő bánásmódban részesült Németországban.

A szobrokat, amelyeket a közlemény szerint "a merő véletlen folytán" találtak meg, január 15-ig egy kiállításon mutatják be a dahlemi Kunsthausban. Előkerülésük annak köszönhető, hogy járdaépítés közben a szokásos 50 centiméternél mélyebbre ástak le az alapozáshoz.

Arno Breker (1900-1991) a Harmadik Birodalom egyik vezető képzőművésze volt. Eleinte szkeptikusan viszonyultak hozzá, a háború vége felé azonban már Hitler és Goebbels is a pótolhatatlan művészek sorában tartotta nyilván.



Párizsi látogatás 1940-ben: Hitler Albert Speer (b) és Arno Breker (j) társaságában (fotó: amerikai nemzeti archívum)

Breker a számára 1939 és 1942 között épített műteremházban, ahol a tervezett új birodalmi főváros, Germania számára kellett volna monumentális műveket alkotnia, csak rövid ideig dolgozott, mivel az épület a szövetségesek légitámadásai miatt 1943-ban használhatatlanná vált.



Breker a 30-as években (fotó: Wikipédia)

A háború végén a szovjet csapatok foglalták az épületet, amelyben 1945-től egy éven át az amerikai katonai adminisztráció működött. Breker műveit a háború után egy közeli gyűjtőhelyre szállították, és a Kunsthaus közleménye szerint "valószínűsíthető, hogy a most megtalált két szobrot akkor ásták a földbe, amikor az amerikai megszálló erők tereprendezést végeztek".



Amikor nem cigányt örökített meg (fotó: artnet.com)

A német főváros Dahlem kerületében álló egykori műterem 2015-ben nyílt meg kiállítóhelyként Kunsthaus Dahlem néven.

(MTI nyomán)

Reklám





Szólj hozzá!

Friss hírek az elmúlt 24 órából